Pijn

Dat bevallen gepaard gaat met pijn weet iedereen. De prangende vraag voor iedere zwangere vrouw is: hoe zal ik de pijn ervaren, kan ik de pijn aan? Deze onzekerheid kan tot ongerustheid en soms angst leiden. Opzien tegen de pijn is een normale reactie. Naarmate de geboorte dichterbij komt, wordt de wens dat je baby geboren echter steeds groter. Zo wint de wens het van de angst.

Tijdens de zwangerschapscontroles en de voorlichtingsavond zullen we het over de bevallingspijn hebben. We zoeken samen uit wat voor jou een goede voorbereiding is op de bevalling. De ene vrouw heeft veel vragen, wil veel lezen en een zwangerschapscursus volgen. De andere keert zich meer naar binnen en wil juist niet overstelpt worden met informatie. We respecteren jouw wensen hierbij. Het ene is niet beter dan het andere. Kortom, niets hoeft, alles mag.

Ook al is iedere vrouw anders, zijn er toch een paar algemene tips hoe je met de pijn kunt omgaan en de juiste ‘beval’hormonen kan stimuleren:

• Zorg voor een veilige bevalplek waar mensen zijn die je graag erbij wilt hebben.
  • Dat kan thuis maar ook in de geboortekliniek of in het ziekenhuis zijn.
  • Vergeet niet, dat de weeën en pijn leiden tot de geboorte van je kind. Dit houdt de moed erin.
  • Ga niet tegen de pijn vechten. Probeer de pijn te aanvaarden.
  • Een wee duurt een minuut en daarna volgt een pauze waarin je weer ontspanning kunt vinden, probeer daar op te focussen.
  • Laat je niet afleiden door personen of een sfeer die je storen, zeg wat je stoort.
  • Concentreer je op jezelf en laat je niet afleiden, probeer innerlijke rust te vinden.
  • Maak je wensen en behoeften kenbaar, zeg wat je prettig vindt.
  • Ben je angstig of heb je zorgen, bespreek die.
  • Houd je lichaam warm.
  • Warm water - douchen of een bad - kan helpen de weeën beter op te vangen.
  • Massage van de onderrug, een warme douche of bad kan verzachtend werken.
  • Zoek de houding waarin je de weeën het beste op kunt vangen, blijf in beweging.

Wanneer je behoefte hebt aan pijnstilling, zullen we 100% achter je staan en de nodige stappen ondernemen. Informatie over alle soorten van pijnstilling vind je ook op www.bevallingspijn.nl.

De dienstdoende verloskundige heeft de GeboorteTENS mee om te gebruiken tijdens het opvangen van de weeën. De geboorteTENS is een apparaatje dat de weeenpijn verlicht. Het werkt d.m.v. pulsen die de pijnprikkel blokkeren en zo de weeënpijn afremmen. De pulsen zorgen ook voor aanmaak van endorfine. De endorfine, die door iedere vrouw wordt aangemaakt tijdens de bevalling, zorgt voor een natuurlijke pijnbestrijding. De sterkte van de pulsen is tijdens de bevalling steeds wat hoger in te stellen bij het sterker worden van de weeën. Als je gebruik wilt maken van onze GeboorteTENS kun je de electroden bestellen via GeboorteTens, de kosten hiervan zijn 15 euro inclusief verzendkosten. Het gebruik van onze GeboorteTENS is gratis.

Je kunt de GeboorteTENS ook zelf aanschaffen of huren. Achmea, de Amersfoortse, Delta Lloyd, Ohra, ONVZ, Stad Holland, Unive, VGZ, IZA en Trias vergoeden in de aanvullende verzekeringspakketten de GeboorteTENS gedeeltelijk of geheel. Vraag dit na bij je eigen zorgverzekeraar.

Omhoog