Zwanger zijn

Elke vrouw is anders en elke zwangerschap is daarmee ook anders. Het eerste trimester van de zwangerschap wordt gekenmerkt door een hormonale omslag. Het kan zijn dat het uitblijven van je menstruatie het enige teken is van de zwangerschap. Maar het kan ook dat je duidelijk merkt dat je lichaam zich aanpast aan die verandering. Misselijkheid, vermoeidheid en bandenpijn zijn dan de meest voorkomende klachten.

Misselijkheid

De bevruchte eicel en later de placenta produceren het hormoon HCG (Humaan Chorion Gonadotrofine). Door dit hormoon kan je je misselijk voelen. Misselijkheid is niet makkelijk te behandelen. Wat wel kan helpen is te vermijden dat je maag leeg is. Eet daarom ’s ochtends iets voordat je opstaat en gedurende de dag regelmatig iets lichts. Vermijd ook voeding die zwaar valt of veel vet bevat. Ook regelmatig even rust overdag en een goede nachtrust kunnen misselijkheid beperken. Wanneer de misselijkheid te erg wordt, kunnen er in overleg met de huisarts of de gynaecoloog medicijnen worden voorgeschreven.

Vermoeidheid

Hormonale veranderingen en de groei van de baarmoeder en de baby kosten extra energie. Het is dus normaal dat je je moe voelt. Hier is meestal niets aan te doen. Je hebt meer uren slaap nodig. Na het eerste trimester nemen de vermoeidheidsklachten meestal af.

Bandenpijn

De groei van je baarmoeder kan een krampende pijn veroorzaken. Het mee-rekken van de banden van de baarmoeder kan een scherpe pijn in de liezen geven. Beide klachten horen bij een normale zwangerschap.

Divers

Andere zwangerschapsverschijnselen die vaker voorkomen zijn; vaak moeten plassen, gevoelige of pijnlijke borsten en emotionele veranderingen. Het hoort er bij maar als het te erg wordt, schroom niet het met ons te bespreken. Als je meer wilt weten kijk dan onder zwangerschapsklachten.

Omhoog